Нови Сад,24.септембар 2022- „ Посебна је част и задовољство бити део данашањег догађаја, јер сама изложба ће, кроз три поставке, обухватити највећи број дела,њих 103, једног од најугледнијих српских сликара и због тога је јединствена и посебна из много разлога“ рекао је вечерас на свечаном отварању изложбе „Сава Шумановић и европски реализми између два светска рата“ подсекретар покрајинског секретаријата за културу, јавно информисање и односе с верским заједницама Станислав Радуловић.
По његовим речима ова поставка је део комплексног пројекта коју прати међународна научна конференција, а остварује се захваљујући умрежавању Спомен-збирке Павла Бељанског с музејима и удружењима у култури, образовним институцијама, институтима културе, као и са самосталним ствараоцима у земљи и иностранству;
У реализацији ове значајне поставке учествовале су наше најзнаменитије установе културе, истакао је Радуловић, а то су Спомен збирка Павла Бељанског, Галерија Матице Српске и Галерија слика „Сава Шумановић“ из Шида и управо се на тај начин, програмски обједињује наступ три музејске институције на новосадском Тргу галерија и успоставља се дијалог између различитих култура и реалистичких приступа прве половине 20. и почетка 21. века;
„ Поставка Шумановићевих дела је уникатна“ нагласио је Радуловић и истакао да поједина остварења, попут слика Турско купатило и Лучког агента, први пут се представљају новосадској публици, док се два Шумановићева дела истог назива, Купачице, из француских музеја, први пут излажу у Србији.
Како је прецизирао Радуловић, осветљавајући лик и дело великог Саве Шумановића, наилазимо на многе текстове историчара уметности, његових савременика и пријатеља.
„ Лазар Трифуновић бележи да је имао крупне црне очи које су више гледале унутра него у свет око себе, да је био учтив, педантан, чист, готово увек у белом мантилу, да је више личио на научника него на сликара, одан француској уметности и култури, али везан за родни крај“ навео је подсекретар и истако да „ није требало дуго па видети да се он, и као човек и као уметник, умногоме разликује од својих сликарских другова, сведочио је о њему Милан Кашанин, те да је био
изузетно тамне пути, зажарених очију, погнут, вазда замишљен, да је
корачао брзо, и још брже говорио, као да одувек некуд жури и као да неће стићи да искаже што мисли“.
На крају, извесно је да изложба радова Саве Шумановића, с пуним
правом, заузима значајно место у оквиру програма Европске престонице културе јер његово дело представља велики допринос српској, европској и светској културној баштини.
Ипсред Спомен збирке Павле Бељански поздравне речи упутила је управница Милана Квас истичући да се ова импозантна изложба одржава у оквиру четврте недеље Калеидоскопа културе,која је посвећена визуелној уметности.
У име Града Новог Сада обратио се члан Градског већа задужен за културу Далибор Рожић, док је изложбу званично отворила помоћница министра за културу и информисање, задужена за заштитиу културног наслеђа и дигитализацију Данијела Ванушић.
Уочи званичног отварања одржан је перформанс „ChoreaChroma“.